Bomber
MSWiA
Dołączył: 02 Gru 2022 Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 23:21, 19 Mar 2023 Temat postu: Restraining Pursuit vs Immune to Psychology |
|
|
Poniżej cytaty z rulebooka, później konkluzja i ankieta:
"Restraining Pursuit" :A player may decide that he would prefer his unit did not pursue a fleeing enemy. Normally a unit must pursue if it is able to do so, but, before rolling to see how far the enemy flees, the player may attempt to halt the pursuit by making a rest against the unit's Leadership (Ld). This represents the unit's leader calling to his troops to hold, while their natural inclination is to run after the enemy and cut them down. Roll 2D6. If the score is equal to or less than the unit's Leadership value then the test is passed and the unit may remain stationary instead of pursuing.
A unit does not have to pursue if it is defending a wall, hedgerow or a comparable obstacle or fortification. As pursuit would force the unit to abandon its secure position there is obviously an incentive to stay put! In such a case, the player can choose whether to pursue or not without the need of a dice roll.
VS
"Immune to psychology": Units immune to psychology never need test for psychology such as: fear, terror, frenzy, and they may never choose flee as a chargé response. Break test still aply as normal.
Psychology tests:
When taking Psychology tests, roll 2D6 and compare the result to the Leadership value of the unit taking the test. If the result is less than or equal to the unit's Leadership score, the test is passed and all is well. lf the result is greater than the unit's Leadership score then the test has been failed.
Players will immediately realise that a Psychology test is taken in the same way as a Break test in close combat and uses the same characteristic, namely the Leadership value. However, a Break test is not a Psychology test. The two are quite separate. This is an important point because some bonuses will apply specifically to Break tests and others will apply specifically to Psychology tests.
Psychology tests: Są wymienione pozycje:
Warhammer uses the following psychology rules:
Panic / Fear / Terror / Stupidity / Frenzy / Hatred / Stubborn
W Psychology tests Nie ma wymienionego Pursuit lub Restrain Pursuit.
Szukałem po innych miejscach rulebookach, erratach oraz FAQ itd. Nigdzie nie znalazłem wyjaśnienia odnośnie sytuacji, czy jednostka Immune to Psychology musi powstrzymywać się od gonienia, czyli Restrain Pursuit. Czy jednak może zdać ten test automatycznie, bo jest odporna na psychologie.
Obecnie tak jak graliśmy dotychczas. To jednostki elfów czy bohaterowie, którzy dawali całej jednostce Immune to Psychology i tak musiały się powstrzymywać od gonienia.
I teraz smaczek: Undead – are Immune to psychology. Nie ma tam nic więcej podanego, że nie muszą powstrzymywać się od goniena.
Jest wyłącznie podane, że nie zdają break testa - bo w zamian się sypią.
Dla mnie z powyższego wynika, że jednostka Immune to Psychology (czyli wszystkie jednostki Undead również) są zmuszone do zdania testu - Restrain Pursuit. Jako kompletnie odrębnego testu.
Jednak pośród naszych gier, rozpatrywane to było na różne sposoby - raz tak/ raz tak.
Stąd proszę o oddanie głosu w ankiecie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|